Verhalen zijn waardevol;
ze helpen bij het behalen
van doelen.
Maak gebruik van de kracht van storytelling. Via verhalen delen we inzichten en oplossingen voor problemen. Bij veranderingen helpen verhalen enorm als eye opener of motivator. Verhalen zetten ons in beweging richting nieuwe oplossingen en resultaten.
Voor ondernemende organisaties
Ik werk met verhalen voor organisaties, teams en/of individuele professionals. Vaak vertellen verhalen glashelder waarom iets (niet) gesmeerd loopt op de werkvloer. Verhalen zijn dus waardevol; ze helpen bij het behalen van organisatiedoelen. En echte verhalen zijn bovendien mooi werkmateriaal voor de afdeling marketing en communicatie.
Zet storytelling in bij:
- Interne verandertrajecten
- Projecten en/of teamdoelen
- Samenwerkingsverbanden
- Ontwikkeling van je corporate story
- Communicatie met klanten
- Publicaties vanuit/over je organisatie
Veranderverhaal
We zijn allemaal verhalenvertellers. En van de literaire canon tot het verhaal aan de koffieautomaat, verhalen gaan vaak over veranderen: het was zo en toen gebeurde er dit. Ik moest iets doen en zo liep het af. In onze veranderverhalen liggen slimme vondsten besloten. Maak goed gebruik van van deze eerlijke echte levenservaring. Leer werken met verhalen als handleiding voor veranderen.
Voorbeeld veranderverhaal
Ik maakte kennis met een organisatie die grondig op de schop ging, inclusief fusie en aanscherping van de maatschappelijke opdracht.De nieuwe visie en strategische plannen lagen gereed en op basis hiervan schreef ik een toegankelijke versie. Mooi! Maar onder medewerkers waren de reacties lauw: ‘Inderdaad, de tekst is OK. Verder voelen we er weinig bij’. Die kwam binnen.
Droombaan
Gelukkig mocht ik als storypractitioner meewerken aan een verhalendag. Medewerkers konden in kleine groepen vertellen over hun droombaan in de context van de veranderplannen. En er gebeurde iets. Een aantal verhalen maakte echt invoelbaar waar veranderingen op weerstand stuitten en waarom dan. Daar kon het management mee aan de slag. Andere verhalen waren vol energie en creativiteit; ze vertelden glashelder waarom medewerkers hun schouders zetten onder de verandering. Mensen vertelden oprecht en vanuit hun hart. Dat maakte sommige verhalen onweerstaanbaar inspirerend; die hoorde je maanden later nog. De strategische plannen bleven nodig. Maar precies in wisselwerking met de verhalen van de mensen zelf groeide er een levend nieuw organisatieverhaal. Het was én-én.
Wat heb je als resultaat?
Waarom verhalen en veranderen?
- Via verhalen voer je samen een ander gesprek.
- Verhalen bevatten inzichten en oplossingsrichtingen.
- Verhalen brengen informatie én inspiratie.
- Ieders verhaal is even belangrijk: kou, lauw en wauw.
Wat heb je als resultaat?
- Ieders betrokkenheid en creativiteit is ‘wakker’ gemaakt.
- Kennis op basis van persoonlijke ervaring wordt ten volle benut.
- Dieper inzicht in de succes- en faalfactoren van project of verandertraject.
- Verbinding! Medewerkers aangehaakt en management in connectie.
Organisatie- of ondernemersverhaal
Liefde voor je vak en hart voor je onderneming. Soms vergeet je gewoon dat dit er ook nog is. Vertel jouw verhaal: waar ben jij van? Leer balanceren tussen hoofd en hart. Maak een ondernemersverhaal met kleefkracht.
Voorbeeld ondernemersverhaal
Ik sprak met een ondernemer over haar drijfveren. Gaandeweg vertelde zij steeds enthousiaster. Op basis van haar doorleefde ervaring maakten we het verhaal van een unieke onderneming.
Kracht van kwetsbaar
Deze ondernemer geloofde sterk in de kracht van samen en zij wilde haar verhaal graag delen. Maar zou dat werken en werd het niet te particulier allemaal? We gingen aan de slag langs de lijn van toen, nu en toekomst. Samen schreven we (nog) geen corporate story, maar veel meer een verhalenweb met thema’s. Op basis hiervan kon zij -bijvoorbeeld in samenwerkingsverbanden- vertellen over de positieve krachten die in het bedrijf geworteld waren. Geen wenspraat, maar werkelijkheid; bij elke positieve kracht kon zij spreken uit ervaring en dat kwam binnen. Ook leermomenten -onder meer na een zakelijke misser- namen we op. Als zij daarover vertelde, was het muisstil. Haar openheid werd gewaardeerd. We hebben allemaal onze dagen van worsteling. Daarover durven vertellen, is krachtig. En over particulier gesproken: met sommige dingen in haar verhaal deden we niks. Die waren enkel voor haar, als reflectie op haar ondernemerschap. De kracht van samen begint immers met jezelf kennen.
Wat heb je als resultaat?
Waarom verhalen en ondernemen?
- Elke onderneming is als een unieke persoon. Verhalen maken dit invoelbaar.
- Verhalen vertellen toegankelijk over wat gelukt, mislukt en geleerd is.
- Verhalen maken het persoonlijke (meer) universeel en dus herkenbaar.
Wat heb je als resultaat?
- Schets van de onderneming langs de lijn van toen, nu en toekomst.
- Dieper inzicht in de succes- en faalfactoren van de onderneming.
- Werkmateriaal voor de betrokken marketing- en communicatieprofessionals.
- Verbinding! Binnen en buiten zijn mensen aangeraakt.